Jak vést správně firmu. Čísla, reporty, analýzy.

Počítače a různé softwarové programy přinesly zaměstnancům, Manažerům a Top Manažerům velké množství reportů, analýz.

Jsem technik, mám ráda čísla. Mluví jasně a rychle.
Pokud mám v ruce dvě jablka, mám dvě jablka. Ale když mi někdo řekne, že král XYZ v roce XXXX přemýšlel, zda naplánovat bitvu z Jihu na Sever nebo opačně, pochybuji. Kdo může ksakru vědět, co si opravdu myslel? Pokud nemají jeho deník.

Čísla, reporty, kalkulace, jsou ve firmě základ, ale neměly by být pouze vytvářeny, ale měly by se používat k dalším rozhodnutím. Začíná to Rozvahou, Výsledovkou, a pak mnoha dalšími reporty čísel, podle oddělení.

Pokud se mohu podívat na několik reportů, vyslechnout pár zaměstnanců a Manažerů v jakékoliv firmě – hned vím, o čem daná firma nebo oddělení je, a jaké možné problémy – příležitosti, tam asi jsou.  

Každý Podnikatel, Majitel firmy, Top Manažer musí :
– jasně říct svým lidem, jaké reporty od nich a kdy požaduje, aby vám a někomu dalšímu přistály v PC – vybrané KPIs (Key Performance Indicators – Klíčové indikátory chodu firmy) – nebo řekne jasně Iťákovi, co mu má vytáhnout z dat firmy. Já jsem jim vždycky na A4 tužkou načrtla jakou tabulku bych ráda, co v řádcích, co ve sloupích, zda by to Iťák uměl, a oni umí skvěle
– nevyžaduje reporty, které jsou k ničemu, které nikomu neposlouží, jen jsou vopruz na lidi
– umí reporty číst, vyhodnocovat, a díky nim dělat správná, jasná a rychlá rozhodnutí
– někde mají reporty, které jim nastavila externí firma, třeba i ISO „expert“, z 90% je tam X reportů úplně k ničemu, pokud je ISO vyžaduje, ale jsou k ničemu, tak s nimi neotravujte pracující lidi, a jen je někde ukládejte kvůli kontrole
– co se týče kalkulací, sestavování rozpočtů, aj., musí je umět i sám sestavit, udělat, dokonce jsem se setkala i s Majiteli firem a Top Manažery, kteří nevěděli, co to je Byznys plán a jak se dělá. Měli na to prý vždycky Finančního, nebo plán prý nepotřebovali.

Pokud k vám někdo z vašich lidí přijde se skvělou myšlenkou jak zlepšit byznys, finance, prodej, marketing, personalistiku HR, logistiku, je snad jasné, že neuděláte žádné rozhodnutí jen na základě nadšeného projevu vašeho člověka.

Lidi ke mně chodívali s nápady, často, vybízela jsem je k tomu, ale každý věděl, že moje 1. otázka bude :
„Máš k tomu čísla?“

A když neměl, tak jsem ho poslala slušně pryč, ať se vrátí, až to bude mít, pokud možno vše na 1 A4. Tomu se říká Mentoring – ti lidé se to naučí, budou to dělat, a i vyžadovat od svých lidí. Je to i úspora času – méně mluvení.

Zkušený Manažer ví, kde mají lidé tendenci nadhodnocovat čísla, (zkusit vás tzv. opít rohlíkem) např.:
– při obhajování, kolik peněz „budgetu“ , do rozpočtu potřebuje na další rok, na běh svého oddělení, na Marketing, na určitou mktg. akci, atd…

Zdravá a rostoucí firma nemůže žít bez čísel, reportů, analýz a z nich vyvozených rozhodnutí.

Zaujalo vás toto téma? Jste podnikatel nebo manažer, a chcete se dozvědět víc?
Pak mě kontaktujte, můžeme se i nezávazně sejít.
Od 2020 jsem přestala dávat můj mobil na internet, takže prosím pište nejprve na : ayahodaart@gmail.com
Ozvu se vám zpět.

AYAHODA™
Ing. Jana Yahoda MBA
Byznys poradce pro podnikatele, majitele firem
Osobní manažerský poradce a kouč pro podnikatele a top manažery
Email: ayahodaart@gmail.com
www.spravnysef.cz
www.ayahoda.com

Napsat komentář